Ga naar inhoud

De medewerker op één

Samen werken we aan toerisme en recreatie van de toekomst. De toekomst van bestemming Drenthe draait om balans tussen bezoekers, bedrijven en bewoners. In Drenthe hebben we ontzettend veel mooie voorbeelden van ondernemers die ondernemen met natuur, Drentse trots en balans. Aan het woord: Hunebedcity.

Wilma en Marissa Hoedeman zijn de drijvende krachten achter Hunebedcity in Borger. Een uniek concept, dat het beste te omschrijven is als een Drentse Shoppingmall waar genoeg te beleven is voor jong en oud. In het oude gemeentehuis, vol met trappetjes en doorgangetjes, vindt de bezoeker diverse kleine winkeltjes en verschillende speelruimtes voor kinderen. Ook is het een populair lunchadres voor inwoners en toeristen. Alles wordt hier met veel liefde bereid en met een glimlach geserveerd. Bezoekers worden gastvrij onthaald door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Marissa: ‘Toen ik klaar was met mijn studie lag de wereld aan mijn voeten. Ik had zo veel mogelijkheden om een leuke baan te vinden. Voor mijn zusje, die een beperking heeft, was dat niet zo. Mijn plan was daarom om een plek te creëren waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een leuke baan kunnen vinden. Dit plan is inmiddels uitgegroeid tot een ware dagattractie voor jong en oud.

Binnen Hunebedcity komen mensen met én zonder beperking samen en genieten van alles wat Hunebedcity te bieden heeft. Ik geloof in het ontwikkelen van talenten en het bieden van kansen aan iedereen. Met de nodige begeleiding creëren we werkplekken waar werkplezier voorop staat, want iedereen verdient een werkplek waar men zich gewaardeerd en gelukkig voelt.

'Wij zoeken geen mensen voor het werk, wij creëren werk voor onze mensen'

Moeder en mede-eigenaar Wilma vult aan. ‘Wij werken anders dan andere ondernemers. Het belangrijkste is dat onze medewerkers met een arbeidsbeperking, die wij Toppers noemen, doen waar zij blij van worden.  Onze streekproducten onder de naam ‘Lekker Drents’, bieden tal van werkzaamheden die onze Toppers leuk vinden. Denk aan thee scheppen, snoepjes tellen, stickers plakken.

Lekker Drents wordt door heel Drenthe verkocht, maar we verkopen het ook in onze eigen winkel. En we gebruiken de producten ook bij het bereiden van de gerechten in ons lunchcafe. Ook in de winkel en in het lunchcafe worden de talenten van onze Toppers benut.

Het concept Hunebedcity slaat aan. Na een wat moeizame start door corona, weten toeristen Hunebedcity in Borger goed te vinden. Ook inwoners komen hier graag. De sfeer is uniek, waardoor veel mensen regelmatig terug komen.

Het logo, een krokodil, past bij de ondernemers van Hunebedcity. De krokodil leefde al in de tijd van de dinosaurussen en heeft zich voortdurend aangepast aan veranderende omstandigheden.

Hebben Wilma en Marissa tips voor collega-ondernemers? ‘Volg je hart, heb geduld, en hou vast aan je eigen visie. Als ondernemer kom je obstakels tegen. Laat je hier niet door weerhouden, maar zie obstakels als een uitdaging. Wees creatief en blijf bij jezelf.