Vertel jouw lokale verhaal
Elke streek heeft zijn eigen verhalen, en Drenthe barst ervan. We zien meer en meer hoe lokale verhalen zorgen voor verdieping en nieuwe bezoekers. Ook het verhaal van jouw omgeving boeit. Bundel de krachten met je collega's en word trotse verhalenverteller!
Steeds trotser op Van Gogh
'Hij is hier toch maar drie maanden geweest... Deze reactie kregen we vaak aan het begin van het project Van Gogh Drenthe', aldus Elizabeth Stoit, projectleider. 'Langzaam dringt door dat we goud in handen hebben. Een van de beroemdste schilders heeft hier rondgelopen! Moet je zien waar we nu staan. Fiets- en wandelroutes vol beleving, muurschilderingen die de landelijke pers halen en een prachtig, modern Van Gogh-huis Drenthe.
Ook ondernemers haken volop aan op het thema. Hotels met themakamers, Van Gogh-bonbons en biertjes en Van Gogh menu's in restaurants. Ook Harry Keuter van het Veenpark is enthousiast: 'Hier loop je rond zoals Van Gogh hier rondliep. We zouden gek zijn als we onze kans niet grepen. We organiseren themadagen, spannende avond-turen en bieden gecombineerde tickets met het Van Gogh-huis aan'.
Elizabeth: 'Wij vertellen het verhaal op een manier die past bij ons. We zetten in op de geïnteresseerde toerist. Over 10 jaar zal zijn erfgoed nog beter zichtbaar zijn. Maar een circus wordt het niet, die rust en ruimte, die koesteren we!'.
Een totaal nieuwe doelgroep!
Meer dan 4 miljoen mensen doen aan Geocachen. In Nederland zijn zo’n 100.000 actieve geocachers. In de Kop van Drenthe spelen zo’n 25 ondernemers samen met Stichting Kop van Drenthe hierop in. Coördinator Jolanda Doornbos: ‘We wilden met onze GeoTour Kop van Drenthe de kans grijpen om onze unieke verhalen te vertellen.
We hebben gekozen voor 7 verhaallijnen, van het Meisje van Yde tot Berend Botje. We merken dat geocachers uit binnen- en buitenland (al 26 landen!) komen. Momenteel zijn we de bestgewaardeerde GeoTour van Europa! Ook gasten die in het gebied zijn kunnen kennismaken met geocachen. We bereiken met geocachen een totaal nieuwe doelgroep!
De ondernemers hebben baat bij dit product. Concreet hebben we sinds de start al € 190.000 economische spin-off gehad! Het trekt nieuwe bezoekers die we anders niet gekregen hadden. En wij? Wij kunnen onze unieke verhalen op een aantrekkelijke en eigentijdse manier vertellen!’
Meer over Geocache op zijn DrentsBeleef de ruimte in Dwingeloo
Een aantal ondernemers in Dwingeloo is een initiatief gestart met als doel het seizoen te verlengen. Ze kozen een thema, dat prachtig past bij hun kracht, de donkere nacht.
In Dwingeloo en op het Dwingelderveld geeft men gasten letterlijk de ruimte. De regio staat bekend om haar markante radiotelescoop. En bovendien is het Dwingelderveld een van de weinige plekken waar het nog écht donker wordt. Verschillende ondernemers bieden een veelzijdig aanbod aan activiteiten.
Een greep uit het aanbod: een hemelse overnachting in een 'sterrenstudio', sterrenwandelingen, een sterrenmenu en een nachtje in een boomhut met uizicht op de sterren. Allemaal belevingen die zorgen voor een unieke winterbeleving. En er komt meer! Astron werkt aan een belevingscentrum, en camping Torentjeshoek werkt aan een binnenspeelruimte met als thema, je raadt het al, de ruimte. Hoe meer partijen aanhaken, hoe groter het succes!